زندگینامه کارآفرینان برتر ایران

زندگینامه کارآفرینان برتر ایران به چه صورت است؟

کارآفرینان برتر ایران چطور به این جایگاه رسیدند؟

اگر علاقه دارید تا زندگینامه کارآفرینان برتر و موفق ایرانی را بشناسید حتما خلاصه ایی از زندگینامه آن‌ها را در این مقاله بخوانید. خیلی از افراد فکر می‌کنند که کارآفرینان برتر ایران از مرحله اول شروع فعالیت خود موفق بوده‌اند و در راه رسیدن به موفقیت همواره مسیر برای آن‌ها هموار بوده است. باید به شما بگوییم که این طرز تفکر اشتباه است. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با چالش ها و فراز و نشیب های این افراد آشنا شوید.
این مطلب همواره به روز خواهد شد و جدید ترین اتفاقات کارآفرینان بزرگ ایرانی را به اشتراک خواهد گذاشت.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که به صورت مستقل یک کسب و کار جدید را راه اندازی می‌کند و از ریسک‌ها و پاداشهای این مسیر لذت می برد. به پروسه ایجاد یک کسب و کار مستقل به این شکل کارآفرینی می‌گویند. معمولا کارآفرینان به نوآوری، داشتن ایده‌های جدید، راه اندازی کسب و کارهای خاص شناخته می‌شوند.

لیست کارآفرینان موفق ایران

1.غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار شرکت کاله و گروه صنایع غذایی سولیکو

2.بهروز فروتن بنیانگذار شرکت صنایع غذایی بهروز

3.نازنین دانشور ، بنیان‌گذار سایت تخفیفان

4.سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران سایت دیجی‌کالا

5.محمد جواد شکوری‌مقدم، بنیان‌گذار سایت آپارات

6.شهرام شاهکار، مدیر شرکت اسنپ

7.حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار

8.تبسم لطیفی، بنیان‌گذار سایت مامان‌پز

9.رضا اربابیان، بنیان‌گذار سایت شیپور

10.علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار سایت نت‌برگ

11.علی و مصطفی امیری، بنیان‌گذاران زرین‌پال

12.مجید حسینی نژاد، بنیان گذار علی بابا

13.میلاد منشی پور، بنیان گذار تپ سی

14.ایسمینار و مانوئل اوهانجانیانس

15.محمدرضا آقایا، بنیان گذار استارتاپ باسلام

16. محمدرضا فرحی بنیان گذار بیمه بازار

17.حامد تاج الدین، هم بنیان گذار و مدیرعامل آچاره

18.مهدی نایبی، بنیان گذار الو پیک

19.حمیدرضا اشجع بنیان‌گذار استارتاپ مستر بلیط

20.حامد ولی پوری، مدیرعامل بیمیتو

21.مهدی صفایی، کارآفرین ایرانی برتر

22.محمدرضا شعبانعلی

1.غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار شرکت کاله و گروه صنایع غذایی سولیکو

غلامعلی سلیمانی (زاده ۲۵ خرداد ماه ۱۳۲۵ در آمل) کارآفرین و مدیر اهل ایران، بنیان‌گذار هلدینگ سولیکو است. سولیکو دارای بیش از ۲۰ زیر مجموعه می‌باشد که شرکت فراورده‌های گوشتی کاله و فراورده‌های لبنی کاله بزرگترین و مطرح‌ترین آن محسوب می‌شود.

غلامعلی سلیمانی به عنوان یکی از موفق ترین کارآفرینان ایرانی شناخته شده است و مالک یکی از بزرگترین شرکت های مازندران است . او کسی بود که توانسته ایده های خلاقانه و فکر خود را با تلاش بی وقفه به ثمر برساند. غلامعلی سلیمانی شرکت لبنی کاله را در سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از شرکت‌های گروه سولیکو تأسیس کرد.او در حال حاضر صاحب ۴۰ شرکت و ۲۰ کارخانه دارد.

سلیمانی مسیر موفقیت خود را ناشی از استفاده از نیروی انسانی ایرانی و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر از قبیل دانشگاه شریف، علم و صنعت و دانشگاه تهران می‌داند. در نظر او ایجاد فرصت اشتغال برای این افراد تحصیل‌کرده از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری خواهد کرد. با همین اندیشه و با استفاده از بازوی اجرایی قدرتمندش، غلامعلی سلیمانی فعالیت خود با این گروه از افراد را به‌صورت مشارکتی از گذشته شروع کرده و از ایده‌های نو آن‌ها به‌صورت عملی بهره‌برداری نموده است. بنیان‌گذار و مدیر گروه سولیکو استفاده از دانش روز، اعزام مدیران برای ادامه تحصیل و فراگرفتن تخصص صادرات از کشورهای باتجربه‌تر را ازجمله عواملی دانست که باعث موفقیت اقتصادی مجموعه‌اش شده است.

جوایز و افتخارات:

در اول مهر ۱۳۹۵ نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی به غلامعلی سلیمانی اهدا شد و همچنین مدال افتخار ملی صادرات به برند کاله که با مدیریت وی اداره می‌شود به سلیمانی تعلق گرفت. سلیمانی در سال ۲۰۱۵ به عنوان به عنوان نخبه اقتصادی در جهان اسلام و یکی از افراد تأثیرگذار در حوزه اقتصاد از سوی مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در مالزی معرفی شد. سلیمانی در سال ۱۳۹۶ تندیس و نشان امین الضرب را از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در تالار وحدت دریافت نمود.

  • دریافت تندیس جشنواره رهبران کارآفرین ۱۳۹۶
  • دریافت نشان و تندیس امین‌الضرب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ۱۳۹۶
  • دریافت تندیس مشتری نمونه بانک کشاورزی ۱۳۹۶
  • دریافت تندیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ۱۳۹۶
  • دریافت تندیس کارآفرین برتر چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ۱۳۹۵
  • دریافت نشان Citizen X تداکس تهران ۲۰۱۵
  • دریافت جایزه بین‌المللی MWB نخبه اقتصادی از ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام مالزی ۲۰۱۵
  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط حسن روحانی ۱۳۹۵
  • کارفرمای نمونه کشوری استان مازندران ۱۳۹۴
  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی از اجلاس مدیر شایسته ملی ۱۳۹۳

2.بهروز فروتن بنیانگذار شرکت صنایع غذایی بهروز

بهروز فروتن بنیانگذار صنایع غذایی بهروز متولد سال 1324 و بعنوان آخرین فرزند خانواده فروتن در تهران بدنیا آمد. پدر او نظامی و مادرش فرهنگی بود.

پس از گذراندن دوران دبیرستان در رشته مدیریت دانشگاه تهران قبول شد. به اعتقاد او ارتباطات باکیفیت و موثر انسان‌ها بیشتر از هر چیزی در دانشگاه اهمیت دارد و دانشگاه بیشتر از اینکه مکانی برای کسب دانش باشد، جایگاهی برای تجربه اندوزی است. آقای فروتن برای کسب درآمد و گذراندن امور خود همزمان با تحصیل در دانشگاه به کار در کارخانه و … و  مقطعی در فنی و حرفه‌ای کرج مشغول به کار بود. اما علاقه اصلی و واقعی او تدریس بود.

به همین علت کار خود را در آموزش و پرورش آغاز کرد و در کنارش تدریس خصوصی می‌کرد. در کنار شغل معلمی کار هایی مانند پیمانکاری و تأسیسات نیز انجام می‌داد. او از همان کودکی یاد گرفته بود که کار کردن عار نیست.

صنعت غذا، عرصه تازه ای بود که در سال 1356 با تمام سرمایه و اندوخته مالی، توان، انگیزه خود را به آزمون گرفت و به یاری همسر و تنی چند از اعضای خانواده، کار را در مکانی کوچک اما با اندیشه ای بزرگ آغاز نمود. بر اساس نگاه فرهنگی و احترام به مصرف کننده نیز شعار «دوست من سلام» را برگزید.

فروتن برای اخذ مجوزهای مربوطه با مشکلات زیادی مواجه بود. او می‌گوید: کلی در این وزارت خانه‌ها رفتم و آمدم. هر بار بهانه‌ای جدید می‌آوردند؛ یکبار به سوابق کاری گیر می‌دادند، دفعه بعد می‌گفتند امکانات نداریم و یا طرحت توجیه علمی ندارد. بعضی اوقات از من تعهد می‌گرفتند که دیگر آنجا نروم و به نگهبان هم گفته بودند که اجازه ندهد من وارد آنجا بشوم.

آقای فروتن اعتقاد داشت برای رسیدن به هدفش باید تلاش کند و ناامید نشود. در واقع بهروز فروتن هر روز در مسیر رشد و توسعه فردی خود قدم برمیداشت. وی پس از مدت ها پیگیری مداوم توانست به صورت قانونی به کسب و کارش ادامه دهد.

در سال 1367 با توجه به تجربه‌هایی که کسب کرده بود تصمیم به رشد و توسعه کسب و کار خود گرفت و خودش را برای رسیدن به اهداف بزرگتر آماده کرد. از این رو کارخانه جدیدش را در کرج راه اندازی کرد. یکی از خصوصیات بارز آقای فروتن، رفتار صمیمانه و همفکری با همه همکارانش بود. کلمه خستگی برای او هیچ معنا و مفهومی نداشت و همواره تلاش، پشتکار و ایمان را سرلوحه کارهایش قرار می‌داد.

او برای مدیریت و توسعه کسب و کارش نیاز به نیروهای جوان، متخصص و پر انرژی داشت. بنابراین شروع به تیم سازی کرد و با تلاش فراوان توانست نمایندگی هایی را در سراسر کشور راه اندازی کند و محصولات بهروز را در کشور توزیع کند.

امروزه گروه تحقیقاتی صنایع غذایی بهروز، به عنوان نخستین مرکز تحقیقات غذایی غیر دولتی در سطح کشور شناخته شده و تاثیر شگرفی در رشد و توسعه صنایع غذایی کشورمان دارد.

می‌توان گفت اصولی همچون پشتکار، خدمتگزاری، ایمان، خلاقیت، تیم سازی و همکاری صمیمانه، آقای بهروز فروتن را به این جایگاه رسانده و از ایشان به عنوان یک کارآفرین نمونه و تاثیرگذار نام برده می‌شود.

بهروز فروتن تاکنون بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌ المللی دریافت کرده است. جالب است بدانید بهروز فروتن به عنوان نخستین سفیر یونیسف در ایران انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۴ شمسی به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی انتخاب شد و تمبر یادبودی نیز به همین مناسبت در ایران برای وی منتشر شد.

برخی از سوابق آقای فروتن بنیانگذار شرکت بهروز:

  • پایه‌گذار صنایع غذایی بهروز در سال ۱۳۵۶
  • مدیر شرکت صنایع غذایی بهرنگ
  • عضو هیأت امنای دانشکده صنایع غذایی
  • عضو هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران
  • عضو هیأت مدیره بنیاد کارآفرینی دانشگاه تهران
  • مشاور عالی کانون انجمن های صنایع غذایی کشور
  • موسس نخستین مرکز تحقیقات صنایع غذایی غیردولتی

برخی از کتاب‌های بهروز فروتن:

  • دوست من سلام
  • همیشه برخاستن نخستین راهنمای کارآفرینی ایرانی
  • کتاب کارآفرینی ۱+۳۸
  • پیشگامان صنعت غذا (معرفی یکصد چهره صنایع غذایی)
  • صد سال عشق (شرح زندگی موسسان علوم تغذیه و صنعت غذا در ایران)

3.نازنین دانشور ، بنیان‌گذار سایت تخفیفان

خانم نازنین دانشور، بنیان گذار تخفیفان و مدیرعامل تخفیفان یکی از موفق ترین بانو های ایرانی و از کار آفرینان برتر ایران است. نازنین دانشور متولد آذر ماه سال 1362 می باشد و در تهران متولد شده است. تحصیلات او در رشته ی فوق لیسانس رشته ی IT در دانشگاه امیر کبیر می باشد. خانم دانشور، مدیرعامل تخفیفان سابقه ی چند ساله در زمینه ی تجارت الکترونیک در ایران، آلمان و انگلستان را دارد. سایت تخفیفان که توسط نازنین دانشور کارآفرین ایرانی تأسیس و راه اندازی شده است یکی از موفق ترین سایت ها در حوزه ی تجارت الکترونیک می باشد.

نازنین دانشور، بانوی کارآفرین ایرانی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در موسسه ی کنکوری مشغول به تدریس می شود و برای کار به شرکت بهروز می رود و بعد از آن برای شغل برنامه نویسی در شرکتی استخدام می شود. شرکتی که در آن مشغول به کار شده بود خانم دانشور را برای گذراندن دوره ای به کشور انگلستان می فرستد و در آن جا عملکرد او به قدری خوب و کارآمد بوده است که به عنوان مدیر ارشد پروژه انتخاب می شود.

نازنین دانشور، بانوی کارآفرین ایرانی، کسب وکار هایی که بر پایه ی اینترنت و مارکتینگ بوده اند و نمونه های مشابه را بررسی می کند و زمانی که به ایران باز می گردد سایتی به نام میدانک را راه اندازی می کند. میدانک در سال 1388 راه اندازی شده بوده است و یک سوپرمارکت آنلاین بوده است. این سایت به دلیل مشکلاتی مانند حمل و نقل و … با شکست مواجه می شود. نازنین دانشور درس های بزرگی را از این شکست به دست می آورد و در پی آن وب سایت کد تخفیف گروهی تخفیفان را راه اندازی می کند. تخفیفان با سرمایه ی اولیه ی 50 میلیون تومانی راه اندازی شده است. این سایت به عنوان اولین و بزرگ ترین وب سایت تخفیف گروهی ایران شناخته می شود که توسط بانوی کارآفرین ایرانی بنیان گذاری شده است.

این وب سایت که یکی از سایت های تخفیف گروهی در ایران شناخته می شود، خدمات تخفیف برای رستوران، استخر و سایر مراکز تفریحی و ورزشی مانند شهربازی ها و تخفیف خدماتی مانند کارواش و … را به کاربران ارائه می دهد. در ادامه به صورت گسترده تر دسته بندی خدمات این وب سایت را نام می بریم:

  •  رستوران و کافی شاپ
  •  هنر و تئاتر
  •  تفریحی و ورزشی
  •  آموزش
  •  سلامتی و پزشکی                   
  •  زیبایی و آرایشی
  •  خدمات
  •  تور و سفر
  •  کالا
  •  کد تخفیف

اکنون بعد از 7 سال از شروع فعالیت، تخفیفان با ۱۵۰ پرسنل یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌های وب فارسی است که از ابتدا با چهار ارزش سازمانی یعنی :

«مشتری، مشتری، مشتری»

«آدم‌های بزرگ شرکت‌های بزرگ را می‌سازند»

«وسواس در انتخاب همکاران تجاری»

«زندگی با هیجان بیشتر»

به جذب حداکثری مخاطبان، و کمک به بهبود شرایط ارائه خدمات و تفریحات در کشور را هدف قرار داد.

رشد و پویایی هر روزه‌ی تخفیفان باعث شده هر روز خدمات جدیدتر و متنوع‌تری روی این پلتفرم ارائه شوند.

قسمت‌های تور مسافرتی، بلیط قطار، و رزرو هتل با تخفیف، و همچنین بزرگ‌ترین مرجع کدهای تخفیف تمام کسب‌وکارهای اینترنتی کشور از جمله خدماتی هستند که طی یک سال اخیر در تخفیفان ارائه شده‌اند.

از همین رو تخفیفان یکی از فعال‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در زمینه جذب نیرو نیز هست و تلاش چشمگیری در جذب متخصصان جوان کشور دارد. تخفیفان هر سال ۱۵۰% رشد داشته و هر سال اعضای جدید بسیاری را در خانواده‌ی بزرگ خود پذیرفته است.

4.سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران سایت دیجی‌کالا

دیجی‌کالا از بزرگ‌ترین و یکی از با ارزش‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی کشور به شمار می‌آید که توسط برادان محمدی با سرمایه صفر و ۷ نفر نیرو کار  احداث شد.

حمید و سعید محمدی در اسفند ماه سال 1358 در محله ابوذر تهران و در خانواده ایی پر جمعیت متولد شده‌اند. مادر خانه دار و پدر به شغل نانوایی مشغول بود.

خانواده‌ایی با 11 فرزند که از لحاظ سطح درآمدی و تحصیلات پدر و مادر بسیار معمولی بودند، ولی سبک زندگی متمایز از بافت اجتماعی منطقه سکونتشان، از آنها خانواده‌ایی تحصیلکرده که پدر و مادر به تحصیل اهمیت بسیاری می‌دادند،ساخت.

حمید محمدی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر و سعید محمدی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تحصیلات کارشناسی خود را به پایان رساندند. در ادامه هر دو موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته MBA شدند.

حمید وسعید محمدی در سال 1384 وارد فیلد عکاسی دیجیتال شدند و سپس برای خرید دوربین مورد نظرشان پس از جستجوهای متعدد در اینترنت ناچار به خرید آن از بازار جمهوری تهران شدند. پس از چند روز متوجه شدند لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است . بنابراین تجربه ی ناخوشایند آنها از خرید سنتی سبب ایجاد جرقه اولیه برای تأسیس شرکت دیجی کالا شد.

پس از آغاز این کار آن‌ها توانستند به زودی پیشرفت زیادی را داشته باشند. در ابتدا و در سال ۱۳۸۵ آن‌ها تمرکز خود را روی محصولات حوزه دیجیتال مانند موبایل، لپ تاپ، دوربین و … گذاشتند و تلاش کردند تا با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت نمایند. آن‌ها در سال ۱۳۸۶ ارسال رایگان در تهران را نیز فعال کرده و نهایتا در سال ۱۳۸۸ رشد سالیانه ۲۰ درصدی را تجربه کرده بودند.

در سال ۱۳۹۱ آن‌ها تخفیفات ویژه‌ای را برای کالاهای خود در نظر گرفته و دیجی بن را راه اندازی کردند. علاوه بر آن در سال ۱۳۹۲ بخش‌های کاربردی دیگری نیز به این سایت اضافه شد که به عنوان نموده می‌توان به ۷ روز ضمانت بازگشت کالا، اشاره نمود.

در سال ۱۳۹۳ یک تغییر بسیار بزرگ در این سایت اتفاق افتاد و برادران محمدی تصمیم گرفتند علاوه بر کالاهای دیجیتال، به عرضه سایر محصولات نیز بپردازند. پس از آن و در سال ۱۳۹۳ مراکز توزیع خود در سایر شهرستان‌ها را نیز گسترده‌تر کرده و با این کار بر سرعت ارسال سفارشات اضافه نمودند. در حال حاضر این سایت بزرگ با ۱۰۰۰۰۰ فروشنده همکاری کرده و رضایت ۹۶ درصدی را از کاربران خود دریافت نموده است.

در سال ۱۴۰۰، بیشتر از ۸ هزار نفر به طور مستقیم در دیجی کالا مشغول شده‌اند! البته هدف‌گذاری برادران محمدی رساندن تعداد کارمندان به ۱۰ هزار نفر بوده که خوشبختانه در حال محقق شدن است. ثروت برادران محمدی در سال ۱۴۰۰، برابر با ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است.

5.محمد جواد شکوری‌مقدم، بنیان‌گذار سایت آپارات

محمد جواد شکوری مدیر عامل سایت معروف آپارات است. وی متولد 1361 است و از 16 سالگی با دنیای برنامه نویسی آشنا شده و بطور پاره وقت با شرکت ایران سیستم همکاری می کرد.

شکوری تحصیلش را وقتی که در ترم پنجم رشته برق دانشگاه امیرکبیر بود رها کرد. وی به این نتیجه رسیده بود که الکترونیک آنطور که بادیدین نتایج نهایی برنامه نویسی هایش به وجد می آمد، انگیزه ادامه کار را برای او بهمراه ندارد، به همین دلیل تصمیم به ترک تحصیل می گیرد و برنامه نویسی را به طور جدی دنبال می‌کند.

او بهمراه برادرش و با فروختن پراید خود حدود ۱۱ سال پیش کار کلوب را در یکی از اتاق های شرکت ایران سیستم آغاز کرد. و تا امروز با تیمی که به ۶۴ نفر تبدیل شده سرویس های میهن بلاگ، آپارات، لنزور و فیلیمو را راه اندازی کرده است.

وی در آن زمان یعنی سال 83 که همزمان با شروع روی کار آمدن اورکات در ایران بود، با الگو برداری از آن، “کلوپ” را راه اندازی کرد که توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند. پس از مدتی برای توسعه سرویس‌ها، میهن‌ بلاگ را خریداری می‌کند.

او هم اکنون به عنوان مدیرعامل صبا ایده، به‌همراه تیمش در حال اداره کردن وب سایت‌های پرمخاطب و موفقی به نام های آپارات، میهن‌بلاگ، کلوب، لنزور و فیلیمو هستند.

امروزه آپارات بیش از چهار میلیون نمایش ویدئو در روز و ۱۴ میلیون آی پی واحد بیننده در ماه را تجربه می‌کند و یکی از موفق‌ترین سایت‌های پخش ویدئو است.

در حال حاضر در آپارات روزانه نزدیک به ۵ هزار ویدئو آپلود می شود و نزدیک به ۱۵ میلیون کاربر در ماه دارد. مجله اقتصادی اکونومیست ارزش این شرکت را بیش از ۳۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

6.شهرام شاهکار، مدیر شرکت اسنپ

شهرام شاهکار با مدرک کارشانسی ارشد رشته MBA از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و با ۱۰ سال تجربه مدیریت و توسعه کسب و کار بین‌المللی در اروپا، امریکای شمالی و خاورمیانه، در حال حاضر مدیر عامل شرکت اسنپ (Snapp) است. او مدتی پس از اتمام تحصیلات خود به ایران برگشت و استارتاپی را در حوزه حمل و نقل مسافر در سطح شهرها راه انداخت که اوایل به نام «تاکسی یاب» فعالیت می‌کرد و بعد از مدتی در خرداد 94، نام آن را به «اسنپ» تغییر دادند.

امروزه هر ایرانی، اپلیکیشن اسنپ را می‌شناسد و حداقل یک بار از آن استفاده کرده است. شما به وسیله اپلیکیشن می‌توانید مبدأ و مقصدتان را روی نقشه مشخص کنید تا نزدیک‌ترین کاربر راننده اسنپ، شما را به مقصد برساند. خدمات اسنپ براساس تأمین سریع، مطمئن، ارزان و بی‌دغدغه خودرو برای کاربران مسافر، موجب شده است هزاران راننده‌ای که به دنبال یافتن مسافر هستند دیگر نیازی به چرخش بی‌هدف در شهر نداشته باشند و به سادگی مسافران خود را از طریق این نرم افزار جذب نمایند که این موضوع علاوه بر اشتغال‌زایی، در بلند مدت باعث کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

شهرام شاهکار معتقد است که یک کسب و کار، باید بتواند درک درستی از رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان خود داشته باشد. برای همین روزانه، چند بار خودش از اسنپ استفاده می‌کرد بدون اینکه رانندگان بدانند که مدیر اسنپ، مسافرشان است. درواقع  او تصمیم داشته تا از این طریق نسبت به امور کسب و کار خود تسلط داشته باشد. از طرفی این شرکت باید به یک شناخت کامل و درستی از بازار و مشتریان خود دست پیدا کند و با آشنایی نسبت به نیازهای آنان در راستای ارائه خدمات بهتر قدمی درست بردارد.

 از نظر او، مهمترین چالشی که پیش روی اسنپ بود، جلب اعتماد کاربران بود که با تلاش مضاعف توانستند اعتمادسازی را انجام بدهند و در نتیجه، اسنپ رشد سریع‌تری پیدا کرد.

البته باید بدانید؛ شاید یک ایده خوب بخش مهمی از راه‌اندازی یک کسب و کار باشد، اما همراهی یک تیم حرفه‌ای و خوب و کاربلد است که آن ایده را به نتیجه دلخواه میرساند. شاهکار برای تشکیل تیم خود از هیچ‌یک از بستگان و آشنایان استفاده نکرده است و تنها افراد جوان و باانگیزه‌ای که میانگین سنی‌شان ۲۷ سال است را استخدام کرده است.

او بیان می کند که در ابتدا فعالیتشان را مثل هر کسب‌وکار نوپایی با تیم بسیار کوچکی شروع کرده اند اما در مدت کوتاهی بازتاب‌ها زیاد شدند. رانندگان برای ثبت‌نام به شرکت شان مراجعه کردند و از طرف دیگر مردم نیز برای سفرهای درون‌شهری شان اپلیکیشن اسنپ را روی گوشی‌هایشان نصب کردند. همه این بازتاب‌های مثبت باعث شد بعد از دو سال و نیم فعالیت، امروزه ٣٠‌هزار راننده فعال در سیستم‌شان مشغول به کار باشند.

در حال حاضر اسنپ یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی در حوزه استارتاپ به حساب می‌آید.

7.حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار

حسام آرمندهی متولد ۲۴ شهریور ۱۳۶۴ کارآفرین ایرانی و از بنیانگذاران کافه بازار، دیوار و مسیریاب بلد است. تحصیلات عالی خود را در رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۸ به پایان رساند و در سال ۱۳۸۹ برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه اش به سوئد رفت و در رشته کارآفرینی و کسب و کار دانشگاه فناوری چالمرز به تحصیل پرداخت. وی در بین تحصیل و رفت‌ و آمدهای خود به ایران چند ایده کسب و کار را عملی کرد و سرانجام در اواخر سال ۱۳۸۹ با همکاری چند نفر دیگر اولین نسخه از اپلیکیشن اندرویدی کافه بازار را در کنگره موبایل ایران منتشر کرد.

مسئولیت‌ها:

  • کارشناس نرم‌افزار گروه تحلیل MRI مرکز تحقیق علم و فناوری پزشکی دانشگاه تهران، (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)
  • مؤسس و مدیرعامل شرکت نرم‌افزار زیرک، (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸)
  • مدیرعامل شرکت آگه‌پردازان هوشمند (دیوار)، (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵) – عضو هیئت مدیره، (۱۳۹۵ تاکنون)
  • مدیرعامل شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (کافه‌بازار)، (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶) – رئیس هیئت مدیره (۱۳۹۶ تاکنون)
  • حسام آرمندهی در هشتمین استارتاپ ویکند (رویداد آموزشی-تجربی) تهران به عنوان داور و مربی حضور داشت.

افتخارات و جوایز:

وی دارنده نشان امین‌الضرب است. در دومین جشنواره امین‌الضرب که در ۱۸ دی ماه ۹۶ طی مراسمی در تالار وحدت تهران و توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و با هدف تجلیل از کارآفرینان ایرانی برگزار شد، جایزه این دوره نشان امین‌الضرب به حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه‌بازار به عنوان یکی از ۱۰ برگزیده در حوزه کارآفرینی اهدا شد و از وی با اعطای تندیس، لوح و نشان تقدیر به عمل آمد.

ماجرای شکل گیری کافه بازار:

آرمندهی، قصد ماندن در کشور را نداشت، اما فارسی‌تل پروژه جذابی با هدف فارسی‌سازی اندروید و تولید اپلیکیشن‌های فارسی بود و به این صورت، ماندنش همیشگی شد. بعد از ماندن حسام، به همراه دوست قدیمی خود یعنی رضا محمدی تصمیم گرفتند که روند فارسی‌تل تغییر کند و شبیه به اپ استور شود تا افراد دارای گوشی اندرویدی به راحتی بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نیازشان را تهیه کنند. به این ترتیب ایده «کافه بازار» شکل گرفت تا حسام آرمندهی به یکی از کارآفرینان برتر ایرانی تبدیل شود. میزان نصب کافه بازار روی گوشی های هوشمند در سال 98، به بیش از 40 میلیون نصب فعال رسید و ماهانه بیش از 31 میلیون کاربر فعال دارد.

کافه بازار کمک بزرگی به صاحبان گوشی‌ های اندرویدی کرد؛ چرا که تا آن زمان افراد برای نصب برنامه روی گوشی‌ های خود مجبور بودند از طریق کامپیوتر یا مغازه‌ های موبایل اقدام کنند.

همه چیز درباره دیوار:

وی در ادامه وبسایت و اپلیکیشن دیوار را به عنوان بزرگ‌ ترین بستر تبلیغات طبقه‌ بندی‌ شده در ایران تاسیس کرد!

دیوار وبسایت و اپلیکیشن نیازمندی‌ های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات در ایران می باشد (یکی از زیرمجموعه‌ های فروشگاه نرم‌ افزار کافه بازار) که در سال ۱۳۹۲ راه‌ اندازی شد. آگهی نیازمندی‌‌های میلیون‌‌ها ایرانی در سراسر کشور از طریق دستگاه‌‌های اندروید، آی‌او‌اس از وبسایت دیوار دریافت می‌شود و ارائه می‌‌گردد!

رمز موفقیت کافه بازار:

اقای ارمندهی و همکارانش همیشه تمرکزشان روی محصول است و سعی می‌کنند بهترین محصول و خدمات را ارائه کنند در کسب و کار آنها بازاریابی و تبلیغات تنها سرعت دستیابی به موفقیت را تغییر می‌دهند اما محصول است که تعیین کننده است.

اولویت بندی مناسب، تمرکز و توانایی «نه» گفتن به موقعیت‌ها و پیشنهادات جذاب که همسو با هدف اصلی کار نیست اهمیت بسیار بالایی دارد.

چند ماه پیش شرکت آنها به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شد و امیدوارند بتوانند از تمام مزایای آن بهره مند شوند.

8.تبسم لطیفی، بنیان‌گذار سایت مامان‌پز

تبسم لطیفی متولد اسفندماه سال 1364 در شهر خرم آباد است. تحصیلاتش را در مقطع لیسانس رشته مهندسی برق و در مقطع فوق لیسانس رشته مدیریت کسب‌وکار ( MBA ) هر دو در دانشگاه شریف به پایان رساند.

قبول شدن در داشگاه صنعتی شریف باعث مهاجرت او از خرم‌آباد به تهران گردید که برایش همچون شروع یک سفر پرماجرا بود. در طی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه بود که به نیاز مهمی پی برد و آن تهیه غذا برای افرادی بود که به دلیل مشغله‌های مختلف نمی‌توانستند خودشان آشپزی کنند و باید از غذاهای رستوران‌ یا فست‌فود استفاده می‌کردند.

 تبسم لطیفی در مصاحبه ای پیرامون ایده استارتاپ مامان پز اینچنین می گوید:

“روزی در دانشگاه یکی از همکلاسی‌ هایم برای زمان نهار مشغول به خوردن غذای خانگی خود که مادر خود برای وی پخته بود! من که از خوردن هر روزه‌ ی غذای بیرون و یا غذای دانشگاه خسته شده بودم از همکلاسی خودم درخواست کردم که مبلغ غذای خود را به وی بدهم و در مقابل مادر او نیز علاوه بر غذایی که برای او می گذارد، یک وعده هم برای من بپزد…! به مرور این موضوع در دانشگاه همه گیر شد و ایده اصلی این کار به ذهن من رسید…”

اهمیت دادن به سالم بودن غذا از طرفی و دلتنگی برای دست‍پخت مادرش از طرفی دیگر باعث شد تا ایده مامان‌پز به ذهنش برسد.  بنابراین تصمیم گرفت با کمک چند نفر از اساتید دانشگاه و دانشجویان، سامانه ای راه اندازی کند تا ارتباط بین  دو دسته از افراد را برقرار شود: دسته اول زنان سرپرست خانوار و کسانی که عاشق آشپزی هستند و دسته دوم، افرادی که به دلیل کمبود وقت مجبورند بیرون از خانه غذا بخورند.

در نهایت اسم استارتاپ خود را مامان پز گذاشت که به معنای کلی پایه گذار کسب و کار جدید با کارآفرینی خانم‌های خانه دار بود. مهم‌ترین موضوع در مورد مامان پز این است که هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد.

این کسب و کار در سال ۱۳۹۳ آغاز شد. غذاهای مامان‌ پز توسط خانم های خانه دار و با رعایت نکات بهداشتی و با استفاده از بهترین و تازه‌ ترین مواد غذایی تهیه می‌شود. در روزهای ابتدایی شکل گیری مامان پز ، تبسم لطیفی با پیامک از دوستان خود سفارش‌ گیری می‌کرد و خود به تنهایی از بازار ظروف یکبار مصرف خریداری می‌کرد و خود غذاها را به پیک می‌رساند.

با بیشتر شدن مشتری‌های مامان پز، کارها نیز پیچیده تر شد. همچنین نکته سنجی‌های بیشتری به دستور کار تبسم لطیفی اضافه شد. او به مامان‌ هایی که در مامان پز آشپزی می کردند اعلام کرد که در چه روزهایی از هفته فعالیت داشته باشند و چه مدل غذاهایی را طبخ کنند تا مشتریان با تنوع غذایی بیشتری روبرو شوند.

وب سایت مامان پز در حال حاضر فقط در شهر تهران فعال است. مامان پز روزانه چیزی در حدود حداقل ۱۰ هزار غذا را از آشپز‌خانه مامان‌ ها به مشتریان خود می‌ رساند (این تعداد غذای روزانه، دو برابر تعداد غذای روزانه ی بزرگ ترین رستوران های ایران می باشد)! مشتریاتی که بیشتر آنها در محدود شمال و مرکز تهران (همچون جردن، میرداماد، بهشتی و وزرا) ساکن هستند.

جالب است بدانید بزرگ ترین مراسمی که تبسم لطیفی توانست به کمک مامان پز میزبانی کند، مراسمی هزار نفره بود که در برج میلاد تهران برگزار شد.

9.رضا اربابیان، بنیان‌گذار سایت شیپور

رضا اربابیان موسس و مدیرعامل شیپور است که در سال ۱۳۶۱ به دنیا آمد. او 14 سال سن داشت که به همراه خانواده خودبه کانادا رفت و در همان جا نیز به ادامه تحصیل پرداخته است.  مدرک دانشگاهی خود را  لیسانس در رشته اقتصاد و فوق لیسانس در رشته MBA اخذ کرده است و پس از آن به ایران بازگشت.

رضا اربابیان همیشه در فکر ایجاد یک کسب‌ و کار جدید بود! چرا که می‌ توانست کسب‌ و‌ کار خانوادگی‌ خود یعنی تولید هیدروفیل و حوله سهند را در شهر تبریز ادامه دهد! اما با الگوگیری از وبسایت ebay که در حوزه ارائه خدمات و محصولات فعالیت می‌ کند، ایده خود را عملی کرد. در خارج از مشتریان سایت ebay بود که سایت مشابه آن در ایران وجود نداشت. به فکر راه اندازی سایتی شبیه ebay افتاد. حدود سال 90 تنها سایت‌هایی که در حوزه ارائه کالا و خدمات و نیازمندی‌ها فعالیت می‌کردند فقط ایستگاه بود که بیشتر برای درج آگهی و نیازمندی‌ها استفاده می‌شد و دیوار هم به تازگی شکل گرفته بود و در حد یک اپلیکیشن ساده بود. بررسی های متعددی انجام داد، سرانجام تصمیم گرفت به فعالیت در زمینه خرید و فروش لوازم دست دوم بپزدارد. به اعتقاد رضا اربابیان مهم‌ ترین مسئله برای شروع یک کسب‌ و کار، تشخیص یک نیاز به صورت صحیح است.

رضا اربابیان از سال ۱۳۹۰ شمسی با همکاری دو فرد دیگر که بیشتر در زمینه‌ های مالی همراه او بودند، اقدام به تاسیس شیپور کرد

در ابتدای راه شروع فعالیت‌ شیپور، وبسایت و اپلیکیشن این کسب و کار مشکلات بسیاری داشتند و رضا اربابیان نیز به دلیل آن که تجربه کافی در زمینه‌ های فنی نداشت، مسائل و مشکلات بسیاری را پیش روی خود مشاهده کرد. به همین دلیل تصمیم گرفت برای رفع مشکلات موجود با شرکتی در استونی با نام Pomegranate همکاری کند. در آن زمان مشکلات مالی نیز به یکی از معضلات موجود تبدیل شده بود تا جایی که رضا اربابیان بابت پشتیبانی فنی به شرکت استونیایی پیشنهاد داد تا به عنوان شریک سهمی از شیپور را دریافت نمایند و آنها نیز به یکی از شرکای او تبدیل شدند. البته این ماجرا زمان زیادی طول نکشید و به دلیل عدم نتیجه بخشی، همکاری آنها با شیپور قطع شد و کلیه سهام به شیپور بازگردانده شد.

در حال حاضر روزانه بیش از ۳۰ هزار ثبت آگهی در شیپور انجام می شود و بازدید روزانه شیپور حدود ۳۰۰ هزار نفر در روز است! ولی آمار دقیقی از میزان معاملات انجام شده بر روی آن وجود ندارد.

رضا که از ۱۴ سالگی همراه با خانواده به کانادا مهاجرت کرده بود، حالا به عنوان مدیر و مؤسس، کسب و کاری پر مخاطب را در دل ایران اداره می کند؛ کسب و کاری که برای بیش از ۷۰ نفر به صورت مستقیم، شغل ایجاد کرده است.

10.علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار سایت نت‌برگ

علیرضا صادقیان متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل رشته کارشناسی صنایع از دانشگاه علم صنعت ایران و کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه کلمبیا در آمریکاست. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت کسب و کار نوین ایرانیان و صاحب برند اینترنتی نت‌برگ است، نت برگ جز برترین سایت های تجارت الکترونیک ایران می باشد و دارای نماد اعتماد ملی، مجوز فعالیت از وزارت بازرگانی، برنده جایزه مدیر خلاق بوده و تنها سایت ایرانی است که عضو اتحادیه جهانی سایت‌های خرید گروهی می‌باشد.

روش کار سایت نت برگ به این صورت است که با مذاکره و شراکت با کسب‌ و‌ کار‌های تراز اول در سطح شهر و استفاده از قدرت خرید گروهی به‌ طور روزانه پیشنهادهای جالب و جذابی از کالاها و خدمات مختلف با تخفیف‌های ۴۰ تا ۹۰ درصد را روی وب‌سایت خود قرار می‌دهد.

در این روش پس از توافقات اولیه، کارشناسان بازاریابی نت برگ با همکاری شرکت مذبور بسته ای پیشنهادی از فروش را انتخاب کرده و برای مدت زمان مشخصی بر روی سایت قرار می دهند. آنچه این بسته را برای مشتری جذاب و قابل انتخاب می‌کند تخفیف قابل ملاحظه‌ای است که از خرید آن محصول یا خدمات دریافت می‌کند، همچنین فروشنده هم با افزایش فروش و صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی به سود بیشتر می‌رسد.

صادقیان در یکی از مصاحبه هایش نقطه شروع و ایده نت برگ را سایت گروپان می داند و می گوید: در زمان دانشجویی ام یکی از دوستان خارجی به من گفت سایت گروپان در دنیا بسیار موفق بوده ولی در ایران هنوز اجرا نشده است، آنها پیشنهاد همکاری دادند که در ایران این موضوع را پیگیری کنیم و شروع به بررسی کردیم. با پسر عمویم تصمیم گرفتیم شروع به کار کنیم که همچنان هم شریک هستیم. من درسم در دانشگاه کلمبیا تمام نشده بود ولی به ایران آمدم و طی چند هفته تیمی به همراه ۵ نفر از دوستان و همکاران قدیمی تشکیل دادیم و حدود یک سال درباره طراحی سایت، اسم سایت و روش‌های کار تحقیق کردیم، تا بالاخره این اتفاقات در سال ۱۳۹۰ نتیجه داد و به شرایط مطلوب امروز رسید.

صادقیان هم مانند بقیه کارآفرینان موفق، تیم‌سازی را عامل موفق سایت نت‌برگ می‌داند. این افراد همگی افرادی خبره در زمینه تجارت الکترونیک هستند. البته وجود یک تیم فنی هماهنگ و منسجم هم اساس موفقیت یک سایت است.

او در ابتدا با سرمایه‌ ۳۵ میلیون تومانی که از خانواده گرفته بود اقدام به راه‌اندازی سایت کرد و بعد از مدتی همین مقدار سرمایه را به کسب‌و‌کارش تزریق کرد: «اصل، تلاش و ایده است چون پول را از منابع دیگر می‌توان جذب کرد.

ما چون خودمان پولی داشتیم، سهام‌دار شرکت شدیم ولی جوانی که پول ندارد این پول را می‌تواند مقدار کمی از خودش بگذارد یا قرض کند و بعد از پیشرفت، سرمایه‌گذار جذب کند، ولی در ایران راهکارهای تجارت الکترونیک زیاد پیشرفت نکرده است و صاحبان سرمایه برای حضور در این بازار هنوز نظرشان به اندازه کافی جلب نشده است؛ اگرچه این شرایط در حال تغییر است.»

طبق آمارهای موجود، نت برگ از نظر بازدید دومین سایت تجارت الکترونیک ایران هست.

Netbarg در رویدادها و همایش های زیر تندیس هایی را دریافت کرده است :

  • همایش تجلیل از چهره های کارآفرین مدیران موفق
  • دومین اجلاس جهانی نشان منتخب
  • برگزیده همایش نام آوران دانش و فناوران کشور
  • همایش مدیران خلاق
  • همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی
  • جشنواره وب سال 1393
  • نشان سرآمدی دیجیتال
  • جشنواره وب سال 1394
  • جشنواره وب سال 1396

11.علی و مصطفی امیری، بنیان‌گذاران زرین‌پال

مصطفی و علی امیری بنیان‌گذاران زرین‌پال هستند. در واقع زرین‌پال گل سرسبد شرکت سامان‌سیستمز به شمار می‌رود.علی ،متولد ۱۳۶۴، برادر بزرگ‌تر است اما دیرتر وارد جمع سامان سیستمی‌ها شده است. او فارغ‌التحصیل رشته سخت‌افزار کامپیوتر است.مصطفی هم متولد ۱۳۶۶، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی رشته علوم کامپیوتر بوده است که به همراه سه دانشجوی دیگر در سال ۸۵ شرکت سامان‌سیستمز را بنیان‌گذاری می‌کنند.در میان آن سه نفر دیگر یکی از دانشگاه آزاد پرند است، دیگری از شهید بهشتی و سومی هم دوست علی برادر مصطفی است.مانند اکثر شرکت‌های سیلیکون‌ولی این‌ بار ماجرا به جای گاراژ از یک زیرزمین شروع می‌شود تا مقدمه‌های کار یک کسب‌وکار نوپا را کلید بزنند.به همین دلیل زیرزمینی در آریاشهر رهن می‌کنند و همراه شرکتی دیگر که برای جواهر‌سازی‌ها طراحی وب‌سایت انجام می‌دهد، به صورت اشتراکی پول رهن را می‌دهند.هرچند بعد از گذشت سه ماه آن شرکت دست از کار می‌کشد و تصمیم می‌گیرد از زیرزمین برود.

کاملا با احتیاط حرکت کردند تا مبادا با ریسک بزرگی تمام سرمایه‌شان بر باد رود.آهسته قدم بر‌می‌داشتند و سعی می‌کردند تجربه به دست بیاورند. بعد از مدتی، از اولین پروژه‌هایی که می‌گیرند سایت باشگاه پرسپولیس بود که حسابی هم از بدقولی‌اش در پول ندادن شاکی هستند: «هیچ وقت یادم نمی‌رود، پدرم به محض اینکه پرسپولیس می‌برد می‌گفت برو الان پولت را می‌دهند.واقعا داشت گریه‌ا‌م می‌گرفت. ۱۲ میلیون از جاهای مختلف مثل پرسپولیس طلب داشتیم و این اصلا اتفاق خوبی نبود؛ اما درنهایت شرکت را با خون دل نگه داشتیم.»زرین پال در آن زمان یعنی سال ۸۵ اولین سیستمی بود که با توجه به نیاز موجود، راه‌حلی را پیشنهاد می‌داد.

بعد از آن تازه عصر اس‌ام‌اس و نوین‌پیامک به‌وجود آمد.آن موقع کار بازاریابی از طریق درگاه شعب انجام می‌شد و هیچکس به خرید اینترنتی اعتماد نمی‌کرد.اما مدیران شعب فکر می‌کردند که این ایده حتی اگر متقاضی هم نداشته باشد، به امتحانش می‌ارزد.این شد که بعد از چند روز موافقت خود را اعلام کردند و زرین‌پال در عرض چند روز تعطیلات نوروز ۸۹ راه‌اندازی شد.حالا این شرکت به موفقیتی رسیده است که بقیه هم می‌خواهند راه او را بروند. باید گفت که این موفقیت درگرو ناامید نشدن و ادامه دادن آن‌ها در روزهای سخت است.موفقیت زرین‌پال در اراده و پشتکار تیم‌اش بود.

12.مجید حسینی نژاد، بنیان گذار علی بابا

مجید حسینی نژاد، بنیانگذار علی بابا ایران است. علی بابا پلتفرمی است که شما می توانید با استفاده از آن بیلط سفر با هواپیما قطار و اتوبوس را تهیه کنید. همچنین با وب سایت و اپلیکیشن علی بابا می توانید برای سفر های خود حتی در خارج از کشور به صورت آنلاین هتل رزرو نمایید.

مجید حسینی نژاد به این دلیل که هیچ خدمات آنلاینی برای سفر در ایران وجود نداشت علی بابا را تاسیس کرد. امروزه سایت علی بابا یکی از موفق ترین و بزرگ ترین سایت های خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار به صورت آنلاین در ایران می‌باشد.

قبل از راه اندازی این سایت آقای مجید حسینی نژاد کسب و کارهای زیادی را امتحان کرده بوده است. او در برخی از کسب و کار ها شکست خورده است و برخی دیگر را نیمه کاره رها کرده است. اما با تلاش های فراوان و سنجش نیاز بازار وب سایت علی بابا  از سال 1393 راه اندازی شد و هم اکنون بسیاری از مردم خرید بلیط سفر خود را از طریق این وب سایت انجام می‌دهند.

البته که علی بابا نیز در سال های اولیه راه اندازی اوضاع خوبی را نداشت و کم کم در طول زمان و گسترش تیم های آن توانست به علی بابا امروز با این همه محبوبیت تبدیل شود.

13.میلاد منشی پور، بنیان گذار تپ سی

میلاد منشی پور یکی از کارآفرینان موفق ایرانی، بنیان گذار تپ سی است. این کارآفرین ایرانی فارغ التحصیل کارشناسی در رشته‌ی مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در رشته‌ MBA از کشور فرانسه است. میلاد منشی پور پس از دریافت مدرک دانشگاهی خود ، چیزی در حدود ۱۰ سال به کار در این زمینه در شرکت های اروپایی و آمریکایی همچون کمپانی فورچون مشغول بود. فعالیت عمده‌ او در این سال‌ها، مشاوره‌ مدیریت بود و با آنکه موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی داشت، در سال 1394 به ایران بازگشت و استارتاپ تپ سی را راه اندازی کرده است. از اپلیکیشن تپسی در خرداد ماه سال 1395 رونمایی شد و در حال حاضر تپسی یکی از بزرگ ترین سامانه های درخواست اینترنتی تاکسی است و در اکثر شهر های ایران فعالیت می کند.

تپ سی (TAP30) یک پلتفرم آنلاین می باشد که راننده ها را به مسافران مرتبط می کند تا یک سفر با کیفیت انجام شود.میلاد منشی پور  در این باره می گوید: من و دو نفر دیگر از همکارانم یعنی حمید مهینی و هومن دمیرچی مجموعا حدود ۱۵۰ هزار دلار برای راه‌ اندازی تپ سی سرمایه اولیه داشتیم! تپ سی از همان ابتدا که یک تیم چند نفره بودیم تا به حال که اندازه سازمان بزرگ شده است، رشد خیلی پر سرعتی داشته است! پرسرعتی که می گویم یعنی در حدود هفته ای 15 تا 20 درصد رشد داشتیم… ما چندین میلیون سفر موفق در ماه به مشتریان خود ارائه می دهیم و این رقم هم در حال رشد است… بیشتر از 150 هزار راننده در سرویس ها خدمات می دهند (۲۵۰ هزار راننده ثبت‌ نام شده داریم که از این تعداد، ۱۵۰هزار راننده فعال هستند و در بازه‌ های زمانی مختلف کار می کنند) و بیش از 150 کارمند تمام وقت و حدود 80 کارمند پاره وقت داریم.

او درباره بازگشتش به ایران چنین میگوید:

” چیزی من را به برگشتن ترغیب کرد، آن هم این بود که آن طرف دنیا هر چقدر هم در بیزینس و کارهای بزرگ کار کنی، انگار هنوز در یک اقیانوس بزرگ دست و پا می‌ زنی! اما این موضوع در ایران فرق دارد، یعنی وقتی در اینجا یک کار بزرگ و هدفمند را دنبال می‌ کنی، خیلی سریع نتیجه‌ آن را در زندگی خودت و مردم می بینی و این چیزی است که برای من مهم بود..”

میلاد منشی پور، دارنده نشان امین الضرب

در سال 1398 با اهدای  نشان امین الضرب از میلاد منشی پور بنیان گذار تپ سی تقدیر و تشکر شد. او با راه اندازی سامانه درخواست آنلاین تاکسی به نام تپسی توانست سبب جهش زیادی در رشد حمل و نقل ایران شود. امروزه تپسی از جمله سرویس های تاکسی آنلاین است که در کشور مورد استفاده مردم قرار می گیرد و به دنبال رسیدن مسافران در کمترین زمان و کمترین هزینه است.

14.ایسمینار و مانوئل اوهانجانیانس

مانوئل اوهانجانیانس متولد سال 1367، فارغ‌التحصیل رشته‌ی‌ مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و رشته‌ی MBA در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد.

از سال ۸۵ وبلاگ نویسی را آغاز کرد و در سال ۸۷ در یک شرکت مدیریت مشاوره، حول مشاوره‌هایی در سطح سازمان فعالیت می‌کرد؛ ولی در کنار آن در حوزه‌ی وب هم‌چنان فعال بود، در حال حاضر هم به عنوان منتور استارت آپ ها، شتاب دهنده ها و مدرس کارگاه‌ها فعالیت دارد.

ایسمینار پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار و رویداهای آنلاین است و توسط مانوئل اوهانجانیانس تأسیس شده است. از سال 96 تمرکز خود را برای ایده ی استارتاپی خود یعنی ایسمینار گذاشت و به صورت متمرکز با تکشیل تیم ایسمینار را توسعه داد. در حال حاضر سایت ایسمینار یکی از بهترین پلتفرم های مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین است و رشد خوبی نیز داشته است.

دلایل رشد خوب ایسمینار سخت کوشی تیم ایسمینار است که با نهایت وجود برای این پلتفرم زحمت می کشند. یکی دیگر از دلایل موفقیت ایسمینار جذب سرمایه از شرکت آی کن می باشد.

پلتفرم ایسمینار بستری برای برگزاری وبینار و استفاده از محتوای آن در قالب ویدئو را فراهم می‌کند.

15.محمدرضا آقایا، بنیان گذار استارتاپ باسلام

محمدرضا آقایا بنیانگذار باسلام و یک کارآفرین ایرانی است. باسلام شبکه‌ی اجتماعی و بازاری آنلاین برای کسب و کارهای محلی و خانگی است که این امکان را برای کاربران به وجود می آورد تا محصولات خود را به گونه ای سازمان یافته در بستر اینترنت به فروش برسانند. در این سامانه بخشی از کاربران که فروشندگان محصولات هستند غرفه های مجازی اختصاصی دارند و آن ها را مدیریت می کنند. به واسطه ی باسلام فرصت های شغلی زیادی را در ایران برای تعدادی از افراد فراهم شده است.

به گفته آقای محمد رضا آقایا از چالش های کشور ما وجود واسطه گرایان میان کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار است. مشتریان به محصول ارگانیک و اصل که تولید کننده آن مشخص باشند دسترسی ندارند. با این حساب ایجاد بستری برای اتصال مستقیم تولید کننده‌ها و مشتریان نیاز امروزه کشور ما بود.

در باسلام محصولات در حوزه ی مواد غذایی، صنایع دستی و محصولات کشاورزِی به فروش می رسد. یکی از مزایای این استارتاپ ، معرفی کسب و کارهای کوچک است که در سراسر ایران فعالیت می کنند. در واقع کسب و کار های کوچک خانگی و روستایی از طریق باسلام به دیگران معرفی می شوند و از این طریق می توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

با سلام در این مسیر موانع و چالش های زیادی را داشته است که با کمک دیگر بنیان گزاران باسلام توانستیم با موفقیت با سلامی که امروز می بینیم را داشته باشیم.

16. محمدرضا فرحی بنیان گذار بیمه بازار

محمدرضا فرحی یکی از کارآفرینان موفق ایرانی، موسس و بنیانگذار بیمه بازار است. محمدرضا فرحی، در سال 1383 برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. وی پس از آن تحصیلات خود را در رشته اقتصاد در مدرسه اقتصاد تولوز فرانسه و در رشته فایننس در دانشکده تحصیلات تکمیلی اقتصاد بارسلونا ادامه داد.

پس از بازگشت به ایران، ایشان به عنوان مشاور معاون وزیر راه و مشاور رییس هیأت مدیره بیمه البرز فعالیتِ کاری خود را آغاز کرد و در ادامه به عنوان مدیر مالی، به شرکت سرمایه‌گذاریِ رهنما پیوست. وی تجربه گرانقدر ارزش‌گذاری و تعیین برنامه سرمایه‌گذاری، طراحی برنامه اعطای سهام به پرسنل، کمک به اداره بهینه هیأت مدیره و تعیین شاخص‌های کلیدی رشد، طراحی مدل درآمدی و غیره را در ده‌ها استارتاپ دارد.

آقای فرحی در سال 1395 استارتاپ بیمه بازار را پایه‌گذاری کرد. بیمه بازار در واقع روش جدید خرید بیمه است و از شهریورماه سال 95 شروع به فعالیت کرده است. بیمه بازار سامانه ای برای مقایسه و خرید آنلاین بیمه های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی و … است که امکان نرخ گیری و خرید بیمه ها را در زمانی کوتاه برای کاربران فراهم کرده است.

این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند بیمه موردنظر خود را درزمانی کوتاه خریداری کنند و به‌طورکلی شرایط خرید بیمه و مقایسه انواع بیمه‌ها را بسیار آسان کرده است البته محمدصادق منتظری و محسن فدایی نیز در این مسیر به محمدرضا فرحی کمک کرده‌اند. آقای فرحی اکنون از چهره های شناخته شده در فضای استارتاپی ایران می‌باشد.

17.حامد تاج الدین، هم بنیان گذار و مدیرعامل آچاره

حامد تاج الدین متولد 1362 و ورودی سال 81 رشته برق دانشگاه صنعتی شریف است. یک کارآفرین ایرانی  و بنیان گذار و مدیرعامل آچاره و اوبار می‌باشد. او با این دو استارتاپ فرصت‌های شغلی زیادی را فراهم کرده است.آچاره وب سایتی است که خدماتی برای نظافت منزل و محل کار، خدمات سرمایشی، خدمات نصب و تعمیر لوازم منزل، خدمات زیبایی بانوان، خدمات تعمیرات و بازسازی و … را به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در واقع آچاره این امکان را به کاربران خود می‌دهد، که برای انواع خدمات متخصص حرفه‌ای دریافت کنند.

اوبار سامانه‌ی هوشمند حمل بار یا همان باربری اینترنتی است. در واقع اوبار سرویس ترابری آنلاین است که سفارش‌های حمل بار مشتریان را از سراسر کشور گرفته و جهت حمل آن ها برای رانندگان خودروهای سنگین اعلام بار می‌کند.

18.مهدی نایبی، بنیان گذار الو پیک

مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک، اولین و بزرگترین اپلیکیشن درخواست پیک موتوری در تهران می‌باشد.وی فارغ التحصیل رشته اقتصاد و مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه پاریس و بعد از سال‌ها زندگی در پاریس و لندن و فعالیت در بانک‌های مطرح اروپایی، به کشور خود بازگشته است.

الو پیک در واقع سرویس حمل و نقل آنلاین است و وانت بار سبک، پیک موتوری، وانت بار سنگین، تاکسی موتوری، سواری بار از خدمات این سامانه به حساب می آید. کاربران با نصب اپلیکیشن الو پیک می توانند از تمامی سرویس های این سامانه استفاده کنند. الوپیک عضو اتحادیه‌ی کشوری کسب و کارهای مجازی نیز می‌باشد.

مهدی نائبی، موفقیت این اپلیکیشن در بین استارتاپ‌های ایرانی را مدیون شریک و تیم ۲۰ نفره‌ی قوی و همچنین تجربه‌های شخصی خود می‌داند. این استارتاپ پاییز سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون بیش از 110 هزار راننده و موتوری دارد. مهدی نائبی طی مصاحبه‌ای، دلیل انتخاب نام «الوپیک» را اینگونه شرح داده است: “شریکم یک مشتری داشت که می‌خواست سایت سفارش یخ به اسم «الویخ» تاسیس کند. همان جا این اسم انتخاب شد و تنها در سه ماه، کار‌های راه‌اندازی سایت انجام شد.”

خدمات الوپیک :

به این صورت که هر کسب و کار یا فرد حقیقی که قصد ارسال مرسولات از طریق پیک را داشته باشد، می‌تواند از این اپلیکیشن استفاده کرده و مرسولات خود را در کمال امنیت با کمترین هزینه ارسال کند. ابتدا کاربر ثبت سفارش می‌کند و سپس سفیر به محل آمده و بسته را تحویل می‌گیرد. تمام مسیری که سفیر طی می‌کند برای کاربر قابل رصد است و پس از تحویل بسته، سفارش با موفقیت به اتمام می‌رسد. الوپیک اکنون یک سوپر اپلیکیشن است.

19.حمیدرضا اشجع بنیان‌گذار استارتاپ مستر بلیط

حمیدرضا اشجع متولد 1373 بنیان گذار و مدیر عامل مستر بلیط می باشد که از سال 94 راه اندازی شده است. او سال ۹۲ بعد از گرفتن دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل شد و سپس مدیریت کسب‌وکار گرایش مالی خواند.  مستر بلیط که توسط کارآفرین برتر ایرانی تأسیس شده است، وبسایتی ست که باخرید بلیط آنلاین هواپیما، قطار و اتوبوس کار را برای کاربران راحت کرده است. کاربران این وب سایت می توانند از خدمات مستر بلیط از طریق اپلیکیشن و وبسایت این سامانه استفاده کنند.

حمیدرضا بعد از ورود به دانشگاه به علت علاقه به حضور در عرصه کسب‌وکار جستجو خود را آغاز کرد. حمیدرضا در ابتدا به پیشنهاد خانواده برای کسب‌وکار خانوادگی خود «آژانس مسافرتی عتیق گشت»، وب‌سایتی را طراحی کرد تا بتواند مهارت خود را آزمایش کند. همین کار جرقه شکل‌گیری مستر بلیط را در ذهن حمیدرضا در آینده ایجاد کرد.

با شروع به کار سایت عتیق گشت به مرور با تحلیل مشخص شد که صفحات قیمت بلیط هواپیما، خصوصاً در آن زمان که قیمت بلیط هواپیما ثابت بود، جزو صفحات پربازدید است. در همان زمان بود که حمیدرضا در خرداد ۱۳۹۲ با انتقال این صفحات، سایت Airplane Ticket را راه‌اندازی کرد.

در ابتدای کار، این پلتفرم با داشتن شماره تلفن امکان مشاهده قیمت‌ها در وب‌سایت و خرید غیرحضوری را فراهم می‌کرد. به مرور با توسعه وب‌سایت، امکانات دیگری نیز روی این سایت قرار گرفت. از جمله توسعه بخش فروش و امکان نمایش لیست پروازها.

این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند بلیط مقصد موردنظر خود را درزمانی کوتاه خریداری کنند و به‌طورکلی شرایط خرید بلیط  را بسیار آسان کرده است .آقای اشجع اکنون یکی از کارآرینان برتر در فضای استارتاپی ایران می‌باشد.

20.حامد ولی پوری، مدیرعامل بیمیتو

حامد ولی پوری متولد 1366 مدیر عامل بیمیتو و کارآفرین ایرانی است. فارغ‌التحصیل رشته‌ی‌ مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی و رشته‌ی مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. بعد از اتمام دوره تحصیل در گلدیران مشغول به کار شد و تجربه کاری خوبی را به دست آورد، ولی بعد از مدتی بدون برنامه و ایده ای از گلدیران استعفا داد تا رویاهای خود را دنبال کند. حامد به واسطه خواهرش که در بیمه فعالیت داشت از بازار بیمه اطلاعات داشت. حاصل این اطلاعات و تحقیق در مورد تکنولوژی ایده ای را در ذهن او شکل داد، به نام بیمیتو که توسط حامد ولی پوری و یکی از دوستانش راه اندازی شده است و در حوزه ی بیمه فعالیت می‌کند.  

بیمیتو یکی دیگر از سامانه‌های خرید و مقایسه‌ی بیمه در ایران است. از بیمیتو امکان خرید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، موتور سیکلت، آتش سوزی، زلزله، بیمه عمر، درمان و دیگر بیمه ها را به صورت آنلاین می‌توان دریافت کرد.

21.مهدی صفایی، کارآفرین ایرانی برتر

مهدی صفایی متولد 4 فروردین 1356 در کرمانشاه ، قهرمان بوکس و از کارآفرینان ایرانی است. فارغ التحصیل دکتری رشته تجارت می‌باشد که در رشته کیک بوکسینگ عنوان قهرمانی جهان دارد و مدتی هم مربی بدنساز تیم ملی فوتبال زیر نظر کی روش بود.

سال 1361 وقتی 5 ساله بود از کرمانشاه به تهران مهاجرت کرد و در سال 1376 در 20 سالگی بعنوان جوانترین مربی و بازیکن در تیم ملی حضور داشت.

ایشان در سال 1378 موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان در رشته کیک بوکسینگ در مسابقات جهانی دانمارک شد.

بعد از دوران قهرمانی به امارات مهاجرت کرد و به مدت 4 سال در سیستم های خصوصی و دولتی این کشور تدریس کرد. سپس از سال 1385 اولین مجموعه تشریفاتی و مراقبتی بنام «کانسپت» را تاسیس و به مدت 8 سال موفق به کسب عنوان کارآفرین برتر ایران شد. حضور در خیریه‌های محتلف بخش دیگری از فعالیت‌های کارآفرین برتر ایرانی، مهدی صفایی می‌باشد.

در حال حاضر هلدینگ کانسپت دارای 9 شرکت زیر مجموعه است که شامل:

کانسپت تجارت، کانسپت بازرگانی ، کانسپت europe، کانسپت سینما ،کانسپت تشریفات، کانسپت مشاوره، کانسپت آموزش،گروه بین المللی تاو و شرکت آیریا می‌باشد.

افتخارات و سوابق

● قهرمان کیک بوکس دنیا در سال 1999 دانمارک

● مشاور کالوس کی روش در جام جهانی برزیل

● مربی تیم ملی کیک بوکس 1997

● عضو هیئت رئیسه جوجیتسو کل کشور

● عضو هیئت رئیسه جودو استان تهران

● عضو هیئت رئیسه کمانگیری روی اسب کل کشور

● دبیر کارگروه ورزش شورای شهر تهران

● موسس ومدیر گروه مراقبتی و تشریفاتی کانسپت

22.محمدرضا شعبانعلی

محمدرضا شعبانعلی، متولد سال ۱۳۵۸ است و در سال ۱۳۷۶ از دبیرستان البرز فارغ التحصیل شده و همان سال در دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف به ادامه تحصیل پرداخته است.

همزمان با تحصیل، به عنوان نماینده فنی-بازرگانی شرکت‌های مختلف اروپایی در ایران و خاورمیانه فعالیت نموده است و در سال ۱۳۸۴ با رتبه نخست، وارد رشته MBA دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف شد.

طی این سال‌ها جدای از فعالیت تجاری و بازرگانی و صنعتی، به فعالیت علمی و آموزشی نیز پرداخته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تالیف کتب متعدد و انتشار مقالات مختلف اشاره نمود.

کتابهای فنون مذاکره، ۵۳ اصل در مذاکره، تصمیم گیری، مدیریت انسانها، پیش بینی قیمت سهام در بورس به روش تحلیل تکنیکال، روش المان محدود و … از جمله تالیفات و ترجمه‌های شعبانعلی بوده و جدا از برنامه های رادیویی و تلویزیونی، نوشته‌های متعددی نیز در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، در روزنامه ها و فضای مجازی منتشر گردیده است.

افرادی که در این مطلب معرفی شده اند در حوزه کاری خود به عنوان کارآفرینان برتر ایران شناخته شده اند و خواندن زندگی نامه آنها به عنوان یک کارآفرین موفق می تواند بسیار جذاب باشید.
اگر شما هم کارآفرینی را می شناسید که در حوزه کاری خود به عنوان یکی از برترین ها شناخته می شود در نظرات معرفی کنید تا به لیست ما اضافه شود.


زندگی نامه کارآفرین موفق ایرانی
زندگینامه یک کارآفرین موفق ایرانی
زندگی نامه یک کارآفرین موفق ایرانی
کارآفرینان برتر خارجی
زندگی نامه کارآفرینان
کارافرینان موفق ایران

کامنت بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *