اهمیت تعیین هدف سالانه به منظور ارتقا و پیشرفت کاری

حتما این جمله معروف را شنیده اید : “کسانی که برنامه ریزی نمی کنند ، در واقع برای شکست خود برنامه ریزی کرده اند .”

شما باید اهدافی کاربردی برای تجارت و کسب و کار خود برنامه ریزی کنید! روشهای متعددی برای تعیین هدف وجود دارد، اما چگونه می توانید گزینه ای را انتخاب کنید که برای شرکت شما مناسب است ؟ در ابتدا می توانید با در نظر گرفتن همه گزینه ها و انتخاب موردی که بیشتر شبیه فرهنگ و رویکرد کشور شماست برنامه های تان رو شروع کنید. در این مقاله ، ما قصد داریم انواع فرآیندهای تعیین هدف را که معمولا شرکت های برتر برای موفقیت کاری خودشان از آنها استفاده می کنند را برای شما به اشتراک بگذاریم. این موارد قطعا به شما کمک خواهد کرد تا از برنامه ریزی هدف خود بیشترین استفاده را ببرید.
نکات قابل اجرا
هنگام خواندن، این مطلب را حتما یادداشت برداری کنید، زیرا نکاتی وجود دارد که برای برنامه ریزی و پیاده سازی آن برای سیستم برنامه خود به آن نیاز خواهید داشت. اگر چه بسیاری از سیستم ها مشابه هم هستند ، اما همیشه جایی برای پیشرفت دارند ، بنابراین چشم به راه امکانات جدید باشید. البته لازم است قبل از اینکه به اهداف خود در سال آینده برسید ، در ابتدا چند قدم اساسی به صورت ذیل بردارید:
تجزیه و تحلیل
نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار خود را مشخص کنید و در نظر بگیرید که هر کدام از اینها چگونه بر اهداف و استراتژی های شما تأثیر گذار خواهد بود. این امر به ویژه در صورتی مفید است که اعضای جدید تیم خود را اضافه کرده اید و یا در سال قبل رشد قابل توجهی داشته اید.
معیارسازی
در مورد مشاغل و کسب و کارهای مشابه حرفه خودتان تحقیق کنید و میانگین درآمد و هزینه های تان را مقایسه کنید. این امر می تواند به شما در ارزیابی عملکرد کسب و کار شما کمک کند و بینش شما را در تعیین اهداف واقع بینانه نشان دهد.
اهداف سال گذشته را ارزیابی کنید!
اگر قبلاً اهدافی را تعیین کرده اید ، وقت بگذارید تا مشخص کنید کجا موفق بوده اید ، چرا موفق بوده اید و چگونه می توانید آن را تکرار کنید. به اهداف از دست رفته و موانعی که مانع دستیابی به آنها شده است توجه کنید تا بتوانید برای سال آینده برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.
روش برتر تعیین هدف در سال 11
11 موارد زیر نگاهی کوتاه و اجمالی به نحوه استفاده از هر فرایند را به شرح ذیل ارائه می دهد:
1) اهداف هوشمندانه
باید سعی کنید اهداف تان خاص ، قابل ارزیابی ، اجرا شدنی ، مرتبط و به موقع باشند. این رویکرد می تواند شما را مجبور می کند تا تنها اهدافی را انتخاب و بر روی آن تمرکز کنید که از نظر تجاری همراه با نتیجه و سود برای کسب و کارتان باشد.
2) اهداف و نتایج کلیدی
اهداف شما باید بر اساس الگو ریتمی باشد که به شما در رسیدن به نتایج و معیارهای کلیدی کمک کند. اهداف شما دقیقا همان چیزهایی هستند که شما قصد دست یافتن به آنها را دارید، بنابراین شما برای بدست آوردن موفقیت باید نتایج کلیدی و اعداد مورد نظر دست یابید.
معمولا شرکت های بزرگی همچون IBM ، Google اهداف و نتایج کلیدی پیش بینی شده خود را حداقل از 3 ماه قبل نوشته و برای آن برنامه ریزی می کنند.
3) اهداف بزرگ و جسورانه
سعی کنید اهداف بزرگی داشته باشید که از رویکرد همه جانبه استفاده می کند همانند شرکت بوئینگ 747 یا سونی که تلاش می کنند درک افراد از فناوری ژاپنی را تغییر دهند. این اهداف شامل یک مؤلفه احساسی و هدفی بزرگ و جسورانه برای شرکت ها محسوب می شود تا به چیزی مهم دست یابند.
4) اهداف برگشتی
به منظور دست یافتن سریع به اهداف خود در ایتدا با انتخاب موفقیت کلی که می خواهید داشته باشید شروع کنید ، سپس به عقب برگردید تا مشخص کنید که چه اهداف ، اهداف و وظایفی کوچک برای دستیابی به آن هدف اصلی نیاز است. این یک هدف برگشتی با دید واقع بینانه برای موفقیت است.
5) تنظیم هدف یک کلمه ای
یک کلمه را انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید تا به یک هدف دوربرگردان برسید. این امر به دلیل سادگی تعیین هدف ، حذف فرآیندها ، سازماندهی و بحث برای پیدا کردن مهمترین تمرکز شما محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این بر اساس کتاب One Word 365 است و برای تنظیم اهداف شخصی و همچنین اهداف تجاری استفاده می شود.
6) 5اصول لاک و لاتهام (نویسندگان و ایده پرداز)
در رویکرد لاک و لاتهام 5 اصل تعیین هدف وجود دارد که شانس موفقیت را افزایش می دهد، این 5 اصل عبارتند از : وضوح ، چالش ، تعهد ، بازخورد و پیچیدگی کار ، آنها معتقدند که اهداف باید واضح ، چالش برانگیز، اما زیاد نباشند ، باید تعهد تیمی وجود داشته باشد ، تیم باید بازخورد داشته باشد و پیچیدگی وظایف در انتخاب اهداف مورد توجه قرار گیرد.
7) چارچوب اهداف لایه ای
اهدافی که بر اساس بازه زمانی قابل دستیابی نوشته می شوند ، به عنوان مثال اهداف سالانه ، اهداف سه ماهه ، و سپس اهداف ماهانه که موارد بیشتر شبیه به لیست کارهای انجام شده به نظر می رسند. پس از آن یک دوره ارزشیابی دنبال می شود که در صورت لزوم اهداف را مجدّداً ، باز نشانی و حذف می کنید.
8) دایره طلایی
یک دایره هدف را با سه لایه ترسیم کنید ، در مرکز دلیل خود را برای اهداف خود بیان کنید ، در لایه بعدی نحوه دستیابی به آنها را شرح دهید و در آخرین لایه توضیح دهید که برای رسیدن به آنها باید چه کار کنید.
9) بزرگ فکر کنید و سریع حرکت کنید
اهدافی که بر اساس اهداف بزرگ برنامه ریزی می شوند ، اقدامات با نام بردن از کارهای کوچکی که می توانید برای رسیدن به هدف انجام دهید ، برنامه ریزی شده و سپس همانطور که طبق برنامه عمل می کنید ، در روند انجام کار به سرعت به جلو حرکت کنید.
10) اهداف ، استراتژی ها و اقدامات
اگر برای تعیین اهداف به رویکرد بصری تری نیاز دارید ، این یک چارچوب عالی برای انتخاب اهداف و استراتژی های شما خواهد بود. شما می توانید همه چیز در یک صفحه تدوین کرده ، سپس آن صفحه را چاپ کرده و بعد آن را در گوشه ای از دفتر خود آویزان و یا آن را روی میز خود قرار دهید.
11) هرم هدف
هرم هدف چشم انداز اش توجه به مهمترین هدف شماست است ، بنابراین، مهمترین و بزرگترین هدف شما را در بالای هرم قرار می دهد، و پس از آن دیگر نقاط عطف بزرگ ، نقاط عطف متوسط و نقاط عطف کوچک را دنبال می کند.

نکاتی برای برنامه ریزی هدف
بعد از چارچوب و یا روشی را که در بالا به آن اشاره شد را انتخاب کردید ، چندین نکته دیگر نیز وجود دارد که می تواند در رسیدن بهتر به اهداف و موفقیت مورد نظر به شما کمک کند. برای شروع ، اگر می خواهید از اهداف و نتایج کلیدی استفاده کنید ، نکات زیر به شما کمک می کند تا از اشتباهاتی اجتناب کنید که اغلب افراد هنگام نزدیک شدن به سیستم جدید مرتکب می شوند:
اهداف و نتایج کلیدی را ساده تر کنید
اغلب اوقات افراد برای درک اینکه هدف یا نتیجه کلیدی چیست ، مشکل دارند. برای همین منظور جان دوئر با استفاده از فرمول هدف خود به نام Doerr. در پیاده سازی اهداف و به دست آوردن نتایج کلیدی به Google کمک کرد و اهداف و نتایج کلیدی نحوه عملکرد آنها را به صورت ذیل را در یک جمله خلاصه کرد و به شرح ذیل توضیح داد:
من _ (اهدافم) را با _ (این نتایج کلیدی) _ محاسبه می کنم.
در کتاب اصول اهداف و نتایج کلیدی اثر هنریک جان ون پول ، او 4 قانون را به عنوان راهنمایی برای موفقیت ارائه می دهد:
• نتایج کلیدی بهتر است همیشه دارای عدد و حساب و کتاب باشند.
• 5 هدف یا کمتر ولی با حداکثر 4 نتیجه کلیدی در هر سه ماه تعیین کنید ، و از هر چیز اضافه دیگری که تمرکز و توجه شما را مخدوش می کند به شدت اجتناب کنید. .
• انتظار می رود افراد به 70 تا 80 درصد از اهداف و نتایج کلیدی خود دست یابند.
• سعی کنید اهداف خود را به صورت سالیانه و در دوره های سه ماهه تنظیم کنید.
دستورالعمل های خاص برای تعیین اهداف و نتایج کلیدی را دنبال کنید:
اما آیزنهاور ، یک اپلیکیشن برنامه ریزی روش کار را برای نوشتن اهداف و نتایج کلیدی پیشنهاد می کند. بعضی از افراد از معیارهای IDEAآیزنهاور برای تعیین اهداف با استانداردها استفاده به شرح ذیل استفاده می کنند:
• اهداف باید الهام بخش باشند: بنابراین فقط اهدافی با چشم انداز جسورانه و فصیح افراد و سازمان را به سمت جلو پیش می برد.
• اهداف باید دشوار باشند: سعی کنید اهداف تان را سخت ، بلند مرتبه و دور از وضع موجود تعیین کنید ، طوریکه افراد و یا سازمان در راستای تحقق و عملی کردن این اهداف کمی احساس فشار و ناراحتی کنند.
• اهداف باید صریح و مختصر باشند: سعی کنید برای درک بهتر و قابل فهم بودن آن در نگاه اول ،اهداف تان صریح، مختصر و قابل فهم باشد، حتی طوریکه برای یک فرد خارجی درک آن آسان باشد.
• اهداف باید واقع بینانه و دست یافتنی باشند : فقط متعهد به اهدافی واقع بینانه و دست یافتنی باشید که تقریباً یا به طور کامل در دوره هدف اصلی توسط تیم یا فرد تعیین شده باشد.
موفقیت در دستیابی به اهداف و نتایج کلیدی : از روش واقع بینانه و در عین حال خوش بینانه برای نوشتن اهداف استفاده کنید. در پایان هر سه ماهه اهداف و نتایج کلیدی خود را مجدداً چک کنید و به دنبال دستیابی به 70 تا 80 درصد از آنها باشید.
گام به گام و دقیق تر برنامه ریزی کنید : برای برخی از افرادی که از اهداف و نتایج کلیدی استفاده می کنند ، این منطقی است که اهداف را به طور دقیق تر برنامه ریزی کرده باشند، مثلا اهداف و وظایف هفتگی و ماهانه آنها کاملا مشخص شده باشد. این امر به آنها کمک می کند تا با رویکرد گام به گام (آهسته به آهسته) به موفقیت دست یابند ، تا در نهایت ، همچنان در مسیر رشد و شکوفایی خود گام بردارند..
نکاتی برای برنامه ریزی هدف با اهداف SMART
از آنجا که بسیاری از شرکت ها از چارچوب اهداف SMART استفاده می کنند ، در اینجا چند پیشنهاد برای استفاده از آن و بهبود آن برای تیم شما ارائه شده است.
یکی از این پیشرفتها توسط Ariane Benefit پیشنهاد می شود که در مورد اهداف چابک و کابردی تر شدن اهداف می نویسد. او می گوید: «رویکرد چابک به S.M.A.R.T. تعیین هدف یک روش به روز شده برای ایجاد انگیزه در عمل طراحی شده اند. ” و این اهداف SMART “همه ابزارهای لازم برای تسلط بر هنر استفاده از اهداف برای تغییر عادات و افزایش عملکرد” را ندارند.
او رویکرد کمی متفاوت نسبت به SMARTبه شرح ذیل توصیه می کند.:
• اقدامات باید کوچک اما ساده ، خاص و پایدار باشند.
• نتایج کار باید معنی دار و به یاد ماندنی باشد.
• هدف باید چابک (AGILE) و مطابق میزان انتظارات و استانداردها تعیین شده باشد.
• در بررسی های زمان بندی شده مشخص، اهداف باید قابل اصلاح باشند.
اهداف هوشمندانه تری داشته باشید
تنظیم دیگری که برای اهداف SMART از Wanderlust Worker منتشر شد، پیشنهاد می کند دو حرف را به اختصار اضافه کنید تا اهداف SMARTER ایجاد شود.
اهداف تان را ارزیابی و تنظیم کنید
ممکن است شما زمان زیادی را صرف برنامه ریزی اهدافتان کنید ، اما تا به حال به این فکر کرده اید که اگر وقتی به این اهداف دست یابید و یا حتی اگر هم نتوانید موفق شوید چه نتیجه ای بعد از آن برای تان حاصل می شود؟Wanderlust Worker به شما پیشنهاد می کند که اهداف خود را بر اساس موفقیت و یا شکست خود در جهت پیشرفت ارزیابی و تنظیم کنید ، زیرا این اقدامات گام مهمی در حرکت به سوی اهداف جدید تان است. برای بسیاری از افراد ، این دو مرحله ممکن است بدیهی به نظر برسند ، اما با افزودن آنها به طور رسمی به اهداف SMART ، این را در نظر می گیریم و به خاطر می آوریم که همه اهداف کامل یا دست یافتنی نیستند ، و گاهی اوقات آنها فقط نیاز به کمی تعدیل دارند.
نکات اضافی برای تعیین هدف سالانه
“در پایان ، بهترین ابزار برای تعیین اهداف و ایجاد انگیزه مناسب در سازمان ها ، احتمالا به کارگیری منطق و تفکر روشن است.” توماس تونگوز
شرکت ها متفاوت و هر کدام معمولا سیاست کاری خود را دارند، بنابراین باید یک فرایند برنامه ریزی اهداف را انتخاب کنند که برای آنها مناسب تر باشد. در حقیقت ، اکثر شرکت هایی که از روندی محبوب و عام پسند استفاده می کنند ، به مرور زمان آن را تغییر می دهند تا نیازهای خود را برآورده کنند. همه این ایده ها از آنجا سرچشمه می گیرد که شرکت ها معمولا یافته های موثر و کاربردی خود را برای کمک به دیگران به اشتراک می گذارند.
اکنون بهتر است با یافته های ما در مورد تعدادی از موثر ترین مکمل های که با هدف گذاری در سال 2021 سازگار است به شرح ذیل آشنا شویم:
اهداف خود را عمومی کنید ! : وقتی اهداف خود را علنی می کنید ، در برابر همه کسانی که آنها را می بینید پاسخگو می شوید. به عنوان مثال ، در Jell محصول ما به ما اجازه می دهد تا اهداف و نتایج کلیدی را برای تیم ها و سازمان خود تنظیم کنیم. هر کسی در سازمان به منظور تلاش برای شفافیت می تواند اهداف و نتایج کلیدی های تیم را مشاهده کند.
به خودتان پاداش دهید ! : سعی کنید وقتی اهدافی را در زندگی شخصی خود تعیین می کنید و به آن دست می یابید ، برای این کار به خود پاداش دهید. البته باید گفته شود لازم نیست این جایزه به صورت نقدی و صرفا پول باشد، سازمانها می توانند با تمجید و یا تقدیر به افراد پاداش دهند و افراد هم می توانند مثلا با یک روز را به تعطیلات گذراندن ، خرید یک هدیه کوچک برای خود یا گرفتن یک میان وعده به خود پاداش دهند.
سیستم هایی برای حمایت از اهداف خود ایجاد کنید ! : سیستم ها و عادات به ما کمک می کنند تا روال عادی ای بسازیم که ما را در رسیدن به اهداف حمایت کند ، بنابراین استفاده از روش های پیشنهادی پاراگراف ذیل برای تنظیم اهدافی که شامل استفاده از عادات است، بسیار منطقی خواهد بود.
چند نمونه از روش هایی که ممکن است برای شما مفید باشد به شرح ذیل می باشد:
• هنگامی که می خواهید محیط کارتان فضای پر انرژی و شادی بخشی برای رشد کارمندان باشد ، می توانید به جای این که مجبور شوید هر بار که موردی رخ می دهد ، به صورت دستی برنامه ریزی کنید؛ جلسات دو هفته ای یک به یک را به طور خودکار از طریق تقویم Google با آنها برنامه ریزی کنید ؛ به این ترتیب تماس های بیشتری دریافت خواهید کرد و فرصت ایجاد روابط و محیط کاری را خواهید داشت که کارکنان شما از آن لذت می برند.
• هنگامی می خواهید هر روز سر کار بروید اما صبح انگیزه ندارید ، لباس های خود را با کفش بیرون بیاورید و همه چیز را برای رفتن قبل از خواب آماده کنید. به این ترتیب ، صبح ، آنچه را که نیاز دارید بر می دارید ، لباس می پوشید، بنابراین زمان کمتری را صرف یافتن وسایل مورد نظر و پوشاک مورد نظر خواهید کرد.
دلایل قوی و کافی برای اهداف خود ایجاد کنید! : Wanderlust Worker سالها تجربه ایجاد سیستم های هدف ، کارکردن آنها و سازگاری با چارچوب های جدید را داشته است. یکی از 10 نکته آن دستیابی به اهداف شغلی هست که بتواند دلایلی را ایجاد کنید که اهداف خود را بر اساس آنها قرار دهید ، به عنوان مثال ، شما فقط نمی خواهید 1000 جفت جوراب در ماه بفروشید ، شما می خواهید 1000 جفت به پناهگاه های بی خانمان اهدا کنید و این کار را با فروش 1000 جفت انجام می شود.
موانع را در نظر بگیرید! : در حالی که برای اهداف خود دغدغه فکری دارید ، وقت بگذارید و در ببینید که با چه موانعی روبرو خواهید شد. ما تمایل داریم که از توانایی خود فراتر برویم و همچنین در مورد آنچه می توانیم به دست آوریم بسیار خوشبین هستیم. فرض کنید مواردی پیش می آید که شما را از رسیدن به اهداف باز می دارد و نحوه برخورد با این چالش ها را برنامه ریزی کنید تا بتوانید یک قدم جلوتر باشید.
هدف خود را با یک برنامه دنبال کنید! : از برنامه ای برای پیگیری پیشرفت خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، می توانید از نرم افزاری در این زمینه کمک بگیرید تا کارهای روزانه خود را بررسی کنید ، اهداف خود را زیر نظر داشته باشید و اهداف و نتایج کلیدهای خود را ارزیابی کنید.
خلاصه برنامه ریزی هدف در سال 2021
با پیاده سازی یک سیستم هدف که بهترین نحوه عملکرد تیم شما را نشان می دهد ، سال 2021 را به بهترین نحو سپری کنید. در حالی که یک هدف چالش برانگیز و در عین حال دست یافتنی را ارائه می دهید ، تیم را در مسیر و خوش بین نگه دارید. همانطور که می بینید در اینجا راه های زیادی برای ایجاد اهداف برای شرکت شما وجود دارد ، مهم این است که شروع کنید ، به حرکت ادامه دهید ، با هم کار کنید و برای موفقیت تلاش کنید.

موفق باشید!

کامنت بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *